Scenariusz zajęć języka
polskiego z wykorzystaniem
platformy mTalent - obszar
polonistyczny
Klasa VI
Temat: Rodzaje zdań
złożonych podrzędnie
Treści kształcenia:
I. Odbiór wypowiedzi i
wykorzystanie zawartych w nich informacji.
3. Świadomość językowa.
Uczeń:
6) rozróżnia rodzaje zdań
złożonych podrzędnie i współrzędnie, imiesłowowe równoważniki
zdań, zdania bezpodmiotowe
oraz rozumie ich funkcje w wypowiedzi.
Cele operacyjne:
Uczeń:
·
Wie, jaka jest różnica
między wypowiedzeniem a zdaniem,
·
Rozróżnia zdania pojedyncze
i złożone,
·
Wie, jaką funkcję pełni w
zdaniu orzeczenie,
·
Zna różne rodzaje zdań
złożonych,
·
Zna zasady interpunkcji
zdania złożonego,
·
Zna różnice między zdaniami
podrzędnie złożonymi a współrzędnie złożonymi,
·
Zna spójniki
charakterystyczne dla określonego rodzaju zdań,
·
Wie, w jakich sytuacjach
częściej stosuje się zdania, a w jakich równoważniki.
Nabywane umiejętności:
·
Tworzenie wykresów zdań,
·
Określanie rodzaju zdania
złożonego,
·
Wyodrębnianie i określanie części
składowych zdań złożonych,
·
Utrwalenie wiadomości na
temat interpunkcji zdania złożonego,
·
Redagowanie wypowiedzi z
zastosowaniem różnych zdań złożonych.
Kompetencje kluczowe:
Porozumiewanie się w języku
ojczystym,
Umiejętność uczenia się.
Środki dydaktyczne:
Zasoby TIK: platforma mTalent obszar polonistyczny
Sprzęt multimedialny:
komputer, rzutnik multimedialny, tablica interaktywna
Przygotowane przez
nauczyciela kolorowe kubki ze zdaniami (zdania zapisane na zwiniętych
kartkach),
Przygotowane przez nauczyciela
kartki z fragmentem tekstu do wykonania zadania z zakresu interpunkcji.
Metody nauczania:
Podająca: wyjaśnienie,
Eksponująca: platforma mTalent obszar polonistyczny
Praktyczna: ćwiczenia
przedmiotowe.
Formy pracy:
Zbiorowa
Indywidualna
Przebieg zajęć:
Etap wstępny
Nauczyciel wita uczniów.
Przed przybliżeniem uczniom tematu zajęć prosi ich o krótkie przypomnienie:
Jaka jest różnica między
zdaniem a wypowiedzeniem?
Kiedy wypowiedzenie jest
zdaniem? Jaki warunek musi spełniać?
Jakie wyrazy pełnią funkcję
orzeczenia w zdaniu?
Ile orzeczeń może mieć
zdanie?
Jaka jest różnica między
zdaniem pojedynczym a złożonym?
Uczniowie, jeśli nie
pamiętają wiadomości mogących pomóc w konstruowaniu odpowiedzi, mogą poszukać ich
w zeszytach i podręcznikach. Po powtórzeniu podstawowych informacji na temat
budowy zdania nauczyciel wyjaśnia, że przedmiotem zajęć będą przede wszystkim
zdania złożone. Zapisuje temat na tablicy, zapoznaje uczniów z celami lekcji.
Etap realizacji
Nauczyciel zapytuje
uczniów, czy potrafią wskazać różnice w wypowiedziach składających się ze zdań
prostych, złożonych i równoważników. Prosi, by zastanowili się, kiedy i gdzie,
w jakich sytuacjach, przeważają pierwszy, drugi lub trzeci typ, jakie mogą mieć
znaczenie dla procesu komunikacji.
Następnie rysuje wykresy
zdań złożonych współrzędnie na tablicy, przypomina pokrótce wiadomości z
zakresu wypowiedzeń złożonych współrzędnie i podrzędnie. Potem analiza zadań
dostępnych na platformie mTalent obszar polonistyczny
– zdania złożone współrzędnie i podrzędnie – 16 zadań do wyboru.
Przykładowe
pytania/polecenia pomocnicze:
Kiedy zdanie jest zdaniem
złożonym współrzędnie, a kiedy podrzędnie?
Proszę wymienić rodzaje
zdań złożonych podrzędnie.
Przypomnijcie rodzaje zdań
złożonych współrzędnie.
Spróbujcie do wykresów,
„kodów” narysowanych na tablicy, ułożyć zdania, tak aby odpowiadały one
oznakowaniu wykresów.
W miarę wolnego czasu
analiza zdań. Przykładowe zdania:
Za 3 punkty:
Wróciwszy do domu, wszedł
do kuchni i przygotował sobie posiłek.
Andrzej, wracając ze
szkoły, poszedł do księgarni.
Anna, aby czuć się
bezpiecznie, założyła dodatkowy zamek w drzwiach.
Dom, który kupiłaś, jest
ruiną.
Wicher był taki, że połamał
gałęzie.
Zima była lekka, zaskoczyła
wszystkich.
Tak to się skończyło, a
skończyło się nie najlepiej.
Za 2 punkty:
Kto pod kim dołki kopie,
ten sam w nie wpada.
Co ma wisieć, nie utonie.
Odkąd pamiętam, ten dom
należał do mojej rodziny.
Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz.
Pójdziemy do kawiarni bądź pospacerujemy.
Obiecałam zrobić zakupy,
toteż muszę iść do sklepu.
Ja dostałam bluzkę,
natomiast Anka piękny szalik.
Za 1 punkt:
Sprzątałam i słuchałam
muzyki.
Gdy wróciłem do domu,
odrobiłem lekcje.
Przeczytałem książkę, która
okazała się ciekawa.
Jutro mam klasówkę, więc
muszę się uczyć.
Pójdę do kina lub poczytam
książkę.
Mama powiedziała, że jutro
idziemy na zakupy.
Długo się uczyłam, ale
dostałam złą ocenę.
W kolejnej części zajęć
każdy uczeń otrzymuje kartkę z przykładowym fragmentem tekstu do uzupełnienia
go przecinkami:
Ów hobbit
był bardzo zamożnym hobbitem a nazywał się Baggins. Bagginsowie żyli w
okolicach Pagórka od niepamiętnych czasów i cieszyli się powszechnym szacunkiem
nie tylko dlatego że prawie wszyscy byli bogaci lecz także dlatego że nigdy nie
miewali przygód i nie sprawiali niespodzianek (…). W tej historii opowiemy o Bagginsie którego spotkała przygoda i który zrobił oraz
powiedział wiele rzeczy niespodziewanych. Mógł był wskutek tego utracić
szacunek sąsiadów ale zyskał… no przekonacie się sami czy coś zyskał w końcu”.
Kiedy uczniowie uporają się
z zadaniem, nauczyciel wyświetla na ekranie poprawnie uzupełniony tekst, wraz z
kryteriami jego oceny. Uczniowie wymieniają się swoimi kartkami, każdy z nich
sprawdza pracę swojego kolegi i wystawia ocenę zgodnie z kryteriami. Nauczyciel
weryfikuje poprawność wykonania zadania, sprawdzając prace kilku chętnych
uczniów. Może też omówić prawidłową interpunkcję na forum klasy; uczniowie
powinni nanieść poprawki na swoich tekstach.
Etap końcowy
Prowadzący zajęcia prosi
uczniów, aby na zadawane przez niego pytania odpowiadali zdaniami złożonymi:
Przykładowe pytania:
Czy warto czytać książki?
Gdzie najchętniej spędzasz
wakacje?
Dlaczego warto uprawiać
sport?
Jaką porę roku lubisz
najbardziej?
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH
z wykorzystaniem
oprogramowania mTalent
Temat zajęć: Ćwiczymy skupienie i koordynację
wzrokowo-ruchową.
Czas trwania: 60 minut
Uczeń: klasa 5 szkoły podstawowej
Cel główny: usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
oraz procesów koncentracji i uwagi.
Cele szczegółowe:
·
uczeń
ćwiczy orientację przestrzenną oraz koordynację wzrokowo-ruchową,
·
rozwija
logiczne myślenie,
·
ćwiczy pamięć i spostrzegawczość.
Metody:
· metoda pokazowa
· aktywizująca
· praktyczna (ćwiczenia)
Forma pracy: indywidualna
Środki dydaktyczne:
· laptop
· Internet
· tablica interaktywna wraz z pisakiem
· rzutnik multimedialny
· platformy i strony internetowe
· oprogramowanie edukacyjne MTalent
Przebieg zajęć:
1. Gra “Znajdź różnice” Program terapeutyczny MTalent koordynacja wzrokowa oraz wersja papierowa gra
planszowa
Gra wyświetlana jest za pomocą rzutnika na tablicy
interaktywnej. Uczeń dokładnie przygląda się dwóm, z pozoru takim samym obrazkom.
Jego zadaniem jest znalezienie 10 różnić i zaznaczenie ich za pomocą
specjalnego pisaka na jednym z obrazków (dolnym lub prawym). Po znalezieniu
wszystkich niezgodności nauczyciel wybiera kolejną ilustrację. Następnie na
podobnej zasadzie
Cele operacyjne:
· usprawnianie percepcji wzrokowej
· rozwijanie spostrzegawczości
· ćwiczenie koncentracji
1.
“Segregowanie przedmiotów”. Program terapeutyczny MTalent
koordynacja wzrokowa
Gra wyświetlana
jest za pomocą rzutnika na tablicy interaktywnej. Zadaniem dziecka jest
posegregowanie przedmiotów z rozsypanki według
różnych kategorii (np. według kolorów, przeznaczenia, materiałów z jakich są
zrobione czy też wspólnych cech). Uczeń wybiera i przesuwa przedmioty za pomocą
interaktywnego pisaka. Po ukończeniu jednej mini gry nauczyciel wybiera
następną.
Cele
operacyjne:
· ćwiczenie
umiejętności klasyfikacji pojęć
· usprawnianie
logicznego myślenia
2. Gra “Memory” Platforma edukacyjna dla dzieci https://www.matzoo.pl/
Gra wyświetlana
jest za pomocą rzutnika na tablicy interaktywnej. Do wyboru mamy 5 poziomów
trudności, różniące się liczbą elementów. Uczeń zaczyna zabawę od
najłatwiejszego tj. od 8 elementów (4 pary). Celem gry jest odkrycie par
obrazków. Dziecko po kolei odwraca kwadraciki klikając pisakiem i zapamiętuje
jaki symbol się pod nim ukrywa, kiedy znajdzie 2 takie same obrazki zostają one
odsłonięte. Gra kończy się, kiedy zostaną odkryte wszystkie karty. Nauczyciel
zwiększa poziom trudności.
Cele
operacyjne:
· trening
pamięci
· doskonalenie
koncentracji i spostrzegawczości
· usprawniane
szybkiego kojarzenia
Ocena pracy
ucznia:
Podczas
przeprowadzania zajęć rewalidacji z wykorzystaniem narzędzi TIK nauczyciel
zwrócił uwagę na większą aktywizację, chęć i motywację pracy u ucznia. Takie
zajęcia są dla dziecka atrakcyjną formą pracy, co wpływa na ich efektywność.
SCENARIUSZ LEKCJI
JĘZYKA POLSKIEGO
Z ZASTOSOWANIEM
PROGRAMU MTalent Ortografia
(klasa V)
Czas: 1h lekcyjna
Temat: Pisownia
wyrazów z „rz”, „ż”, „ch”,
„h”
Cele wynikające z podstawy programowej:
Kształcenie językowe:
Uczeń pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz
stosuje reguły pisowni (II.4.1)
Cele ogólne:
-sprawdzenie stopnia znajomości zasad i reguł ortograficznych
-powtórzenie i utrwalenie zasad
ortograficznych
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-zna zasady pisowni
wyrazów z: „ rz-ż; ch-h”,
-potrafi zastosować w praktyce posiadaną
wiedzę,
-wie, z jakiego słownika należy korzystać,
sprawdzając pisownię wyrazów
- kształtuje umiejętność pracy indywidualnej
i zespołowej
Metody:
ćwiczenia praktyczne, gra dydaktyczna,
rozmowa nauczająca, praca z tekstem, praca ze słownikiem ortograficznym
-ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej
Formy:
indywidualna,
zbiorowa,
Środki dydaktyczne:
- kaboom, karty
pracy, schemat: „barometr wiadomości”;
-
program MTalent Ortografia
-
słowniki ortograficzne, podręcznik, zeszyt ćwiczeń
Gry
ortograficzne online: www.superbelfrzy.edu.pl/category/gry-edukacyjne/ortograficzne
Pomysł
na grę w kaboom zaczerpnięty ze strony internetowej: http://polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2017/04/kaboom-na-patyczkach-laryngologicznych.html
Przebieg lekcji:
I.
Czynności
wstępne:
- powitanie klasy, sprawdzenie obecności,
wpis w dzienniku, sprawdzenie zadania domowego, zapisanie tematu lekcji na
tablicy
II. Faza
realizacyjna:
ruchy naprzemienne - lewym łokciem (dłonią) dzieci dotykają prawego kolana
i odwrotnie prawym łokciem (lub dłonią) - lewego kolana. Nauczyciel zwraca
uwagę, aby ćwiczenie wykonywane było powoli i powtórzone kilka razy.
Słoń - kreślenie
leniwych ósemek w powietrzu
lub
Leniwe ósemki - kreślone na przygotowanych
kartkach (5min.)
· Gry
ortograficzne online: www.superbelfrzy.edu.pl/category/gry-edukacyjne/ortograficzne
III.
Podsumowanie
lekcji:
Uczniowie
na schematach „barometr wiadomości” zaznaczają poziom swojej wiedzy i
umiejętności ortograficznych, porównują swoje odczucia przed i po zajęciach.
Wyciągają wnioski.
Karta pracy:
1.
Wypełnijcie
poniższą tabelę, podając po trzy przykłady w każdej kolumnie i zapiszcie zasadę
ortograficzną:
rz |
ż |
ch |
h |
wyjątki |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Zabawa
w ortograficzne „kaboom”
Każdy
z uczniów losuje pięć patyczków z wyrazami (kolejno po jednym i uzasadnia
pisownię, zapisując to na kartce).
Kto pierwszy
skończy, zgłasza się do prezentacji wyników. Bezbłędne wykonanie nagrodzone
zostanie „+”
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
z wykorzystaniem gry edukacyjnej „Krótkie opowiadania do ćwiczeń
rozumienia i czytania” z programu Aktywna Tablica.
Temat zajęć: Ćwiczenia usprawniające koncentrację, spostrzegawczość oraz myślenie logiczne.
Cele:
ćwiczenia percepcji wzrokowej
doskonalenie pamięci wzrokowej
ćwiczenia koordynacji słuchowo- wzrokowej i pamięci
ćwiczenia koncentracji uwagi i logicznego myślenia
ćwiczenia spostrzegawczości
rozwijanie twórczego myślenia
ćwiczenia pamięci słuchowej i sprawdzenie rozumienia tekstu
ćwiczenia rozumienia tekstu, myślenia przyczynowo-skutkowego
budowanie wypowiedzi w formie zdania
Cele terapeutyczne:
stymulowanie i usprawnianie zaburzonych funkcji
motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności
Metody:
- działalność praktyczna - ćwiczenia
Formy:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- karty pracy
- gra dydaktyczna
Przebieg lekcji:
1. Powitanie
2. Zapoznanie z tematem lekcji
3. Czytanie opowiadania.
4. Wyszukiwanie na ilustracji elementów niezgodnych z treścią opowiadania.
5. Czytanie zdań związanych z tekstem- prawda, czy fałsz?
6. Układanie historyjki obrazkowej.
7. Opowiadanie ułożonej historyjki.
8. Uzupełnianie zdań brakującymi słowami oraz kartonikami z odpowiednim rysunkiem.
9. Ułożenie zdań w odpowiedniej kolejności ,zgodnie z treścią opowiadania.
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
z wykorzystaniem gry edukacyjnej „Rozłączanie cech” z programu Aktywna
Tablica.
Temat zajęć: Ćwiczenia usprawniające koncentrację, spostrzeganie wzrokowe oraz myślenie logiczne. Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową.
Cele:
ćwiczenia percepcji wzrokowej
doskonalenie pamięci wzrokowej
ćwiczenia koordynacji słuchowo- wzrokowej i pamięci
ćwiczenia koncentracji uwagi i logicznego myślenia
ćwiczenia spostrzegawczości
rozwijanie logicznego myślenia
ćwiczenia pamięci słuchowej i wzrokowej
Cele terapeutyczne:
stymulowanie i usprawnianie zaburzonych funkcji
motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności
koncentrowanie się na wykonywanym ćwiczeniu
Metody:
- działalność praktyczna - ćwiczenia
Formy:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- karty pracy
- gra dydaktyczna
Przebieg lekcji:
1. Powitanie
2. Zapoznanie z tematem lekcji
3. Czytanie opowiadania.
4. Wyszukiwanie na ilustracji elementów niezgodnych z treścią opowiadania.
5. Czytanie zdań związanych z tekstem- prawda, czy fałsz?
6. Układanie historyjki obrazkowej.
7. Opowiadanie ułożonej historyjki.
8. Uzupełnianie zdań brakującymi słowami oraz kartonikami z odpowiednim rysunkiem.
9. Ułożenie zdań w odpowiedniej kolejności, zgodnie z treścią opowiadania.
Scenariusz lekcji
matematyki z wykorzystaniem
platformy mTalent - POTRAFIĘ Obszar
matematyczny
Temat
lekcji:
Klasyfikacja czworokątów.
Cel
lekcji:
Ø utrwalenie wiadomości
o kwadracie, prostokącie, równoległoboku, rombie i trapezie,
Ø
wykorzystanie
zdobytych wiadomości do rozwiązywania zadań.
Kształcone
kompetencje:
Ø
porozumiewanie się w języku ojczystym,
Ø
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
Ø
kompetencje informatyczne,
Ø
umiejętność uczenia się,
Ø
kompetencje społeczne i obywatelskie,
Ø
inicjatywność i przedsiębiorczość.
Przewidywane
efekty:
Uczeń:
Ø zna podstawowe
własności czworokątów,
Ø potrafi wyróżnić
trapezy, równoległoboki, romby, prostokąty, kwadraty spośród różnych
czworokątów,
Ø potrafi
rozwiązać zadania z wykorzystaniem własności czworokątów,
Ø potrafi obliczyć
brakujące miary kątów w czworokącie, wykorzystując twierdzenie o sumie kątów w
czworokącie,
Ø ma rozbudzaną
ciekawość poznawczą oraz motywację do nauki,
Ø umie
współpracować w grupie i brać udział w zdrowej rywalizacji.
Planowane metody
pracy:
Ø ćwiczenia
aktywizujące z wykorzystaniem TIK,
Ø samodzielne
dochodzenie do wiedzy,
Ø pogadanka,
Ø praca z epodręcznikiem.
Planowane
formy pracy:
Ø praca
indywidualna
Ø praca z całą
klasą
Środki
dydaktyczne:
Ø komputer z
dostępem do Internetu - platforma mTalent - POTRAFIĘ Obszar matematyczny- Klasyfikacja czworokatów
Ø materiały z
platformy e-podręczniki.pl
Ø multibook Matematyka z
kluczem 5.
Cele
kształcenia - wymagania ogólne:
Ø Wykorzystanie i
tworzenie informacji - Używanie języka
matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników (II.3)
Ø rozumowanie i
argumentacja - Dostrzeganie
regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich
podstawie (IV.2)
Treści
nauczania - wymagania szczegółowe:
Uczeń:
Ø rozpoznaje i
nazywa kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez,
Ø zna najważniejsze własności kwadratu,
prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu,
Ø rozwiązuje
zadania z wykorzystaniem własności czworokątów,
Ø oblicza
brakujące miary kątów w czworokącie, wykorzystując twierdzenie o sumie kątów w
czworokącie,
Ø
określa
zależności między czworokątami.
Treści
i działania wychowawcze (zgodne z programem wychowawczo - profilaktycznym):
Ø
przestrzeganie
zasad bezpiecznego zachowania się przy komputerze,
Ø
rozwijanie myślenia i aktywności intelektualnej,
Ø
dbanie
o poprawność wypowiedzi,
Ø
przestrzeganie
zasad dyskusji w grupie,
Ø
zachęcanie do rozwijania swoich umiejętności poprzez
porównywanie aktualnego stanu wiedzy z poprzednim,
Ø
kształcenie samodzielności.
Dostosowanie
metod i pomocy dydaktycznych do indywidualnych potrzeb uczniów:
Ø
w
razie potrzeby wydłużyć czas na wykonanie ćwiczenia,
Ø w miarę
możliwości pomagać, wspierać, dodatkowo instruować, naprowadzać,
Ø podczas
oceniania brać przede wszystkim pod uwagę stosunek ucznia do przedmiotu, jego
chęci, wysiłek,
Ø w trakcie pracy
z zeszytem ćwiczeń sprawdzać czy uczeń przeczytał treść zadania i czy
prawidłowo ją zrozumiał, w razie potrzeby udzielać dodatkowych wskazówek.
PRZEBIEG
LEKCJI:
Faza
wprowadzająca
- Powitanie, sprawdzenie obecności.
Wprowadzenie do tematu:
- Uczniowie oglądają krótki filmik na
stronie https://docwiczenia.pl/kod/M5DSK1
- Pytanie do uczniów: Jak myślicie, jaki
będzie dzisiejszy temat lekcji?
- Po podaniu różnych propozycji,
uczniowie zapisują właściwy temat, następnie nauczyciel podaje cele lekcji.
Faza
realizacyjna:
-
Nauczyciel prezentuje na ekranie różne czworokąty, a uczniowie podają
ich nazwy i przypominają własności.
- Praca samodzielna uczniów. Uczniowie
otrzymują krótką prezentację graficzną oraz dwa ćwiczenia do wykonania ( ćw. 1,
ćw. 2) na stronie https://epodreczniki.pl/a/podzial-czworokatow/Da0Bn0MrF
-
Dyskusja nad ćwiczeniem 1, 2, które uczniowie samodzielnie rozwiązywali
na platformie epodreczniki.
- Uczniowie rozwiązują ćw. 1 i 3 na
stronie https://epodreczniki.pl/a/rodzaje-czworokatow-i-ich-wlasnosci/D6XMaaakO
- Omówienie wykonanych ćwiczeń.
- Podsumowanie teorii - Rozwiązanie przez uczniów ćw.4 str. 58 z
zeszytu ćwiczeń -
Dyskusja – Jakie zależności zachodzą między czworokątami?
-
Utrwalenie wiadomości. Uczniowie
rozwiązują zestaw ćwiczeń interaktywnych: platforma mTalent - POTRAFIĘ Obszar
matematyczny
- Stacja Madryt Geometria - Klasyfikacja
czworokątów.
Faza
podsumowująca:
- Podsumowanie lekcji i ocena pracy
uczniów.
Scenariusz zajęć
wyrównawczych z matematyki z wykorzystaniem
platformy mTalent - Dyskalkulia
Cele ogólne
• doskonalenie sprawności
rachunkowej
• wykorzystywanie i tworzenie
informacji
• wykorzystywanie i
interpretowanie reprezentacji
• rozumowanie i argumentacja
Cele szczegółowe
Uczeń:
• mnoży i dzieli liczby naturalne
jednocyfrowe
• stosuje wygodne dla niego
sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność
mnożenia
• zna i wykorzystuje w
obliczeniach rolę jedynki i zera w mnożeniu
• czyta ze zrozumieniem prosty
tekst zawierający informacje liczbowe
• dostrzega zależności między
podanymi informacjami
Metody
gra
dydaktyczna
pogadanka
drama
burza
mózgów
Formy
pracy
• praca indywidualna
• praca w parach
• praca z całą klasą
Środki
dydaktyczne
gra dydaktyczna
- tabliczka mnożenia
platforma mTalent -
Dyskalkulia
sprzęt multimedialny: komputer, rzutnik
multimedialny, tablica interaktywna
Przebieg
zajęć
Faza
wprowadzająca (5 min)
• Czynności
organizacyjno-porządkowe.
• Podanie tematu
lekcji i omówienie jej przebiegu:
Na
tej lekcji zajmiemy się mnożeniem i dzieleniem. Utrwalimy nazwy poszczególnych
liczb występujących w mnożeniu i dzieleniu oraz będziemy doskonalić
tabliczkę mnożenia i dzielenia liczb.
Faza
realizacyjna
1. Na dobry początek
(10 min)
• Uczniowie czytają
instrukcję gry Tabliczka mnożenia i rozgrywają grę w grupach.
2. Prawa i własności
mnożenia i dzielenia – drama i burza mózgów (10 min)
• Nauczyciel wybiera
6 uczniów i ustawia ich w 2 rzędach po 3 uczniów, a następnie w 3 rzędach po 2
uczniów. Prosi o zapisanie na tablicy działań opisujących każde z tych
ustawień.
• Uczniowie proponują
inne przykłady mnożenia, które można przedstawić w podobny sposób.
• Nauczyciel zadaje
pytania, klasa odpowiada, jeden uczeń – sekretarz – zapisuje działania na
tablicy:
––Ile to jest 8 · 1?
A ile 17 · 1? Jaka liczba jest wynikiem mnożenia dowolnej liczby przez 1?
––Ile to jest 9 · 0?
A ile 23 · 0? Jaka liczba jest wynikiem mnożenia dowolnej liczby przez 0?
––Ile to jest 5 · 4? A
ile 4 · 5? Czy kolejność liczb ma wpływ na wynik mnożenia?
––Jak najłatwiej
pomnożyć 5 · 7 · 2? A jak 4 · 12 · 25? Dlaczego możemy tak obliczać?
• Nauczyciel
prezentuje animację z multibooka.
3. Ćwiczenia
interaktywne w mnożeniu i dzieleniu z wykorzystaniem programu mTalent - Duskalkulia - Mnożymy,
dzielimy, liczbami się bawimy (15 min) - uczniowie pracują samodzielnie
wykonując kolejne ćwiczenia interaktywne.
Faza
podsumowująca (5 min)
• Uczniowie
odpowiadają na pytania:
- Czego się dziś
nauczyłeś?
- Co Ci się dzisiaj
podobało na zajęciach, a co nie.
KONSPEKT
ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Temat: Nazywamy swoje uczucia i emocje.
Ilość uczniów: 10 Czas trwania: 45 minut
I ZAŁOŻENIA METODYCZNE
CELE:
a) ogólne:
uwrażliwienie uczniów na doświadczenia kształtujące
właściwe postawy społeczne rozwijanie u uczniów kompetencji komunikacyjnych i
umiejętności radzenia sobie ze swoimi emocjami rozpoznawanie emocji i ich
nazywanie,
wyrażanie emocji swoim ciałem,
poznanie sposobów rozładowania napięcia,
złości i smutku.
b) operacyjne
– uczeń: zna i stosuje obowiązujące normy
zachowania się potrafi identyfikować emocje: radość, smutek, złość, strach
podczas prezentacji ilustracji, zabawy
– Zabawa z zegarem emocji potrafi
samodzielnie wypowiadać się temat swoich uczuć
– ćwiczenie „dokończ pytania”
METODA: słowna, czynna
FORMA:
W parach i grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
plansze przedstawiające emocje: radość,
smutek, złość, strach, emocjonalne BINGO,
Zegar emocji Bambino,
pufa do wyładowywania złości.
II PRZEBIEG ZAJĘĆ
ZAJĘCIA WSTĘPNE
Rozmowa na temat poznanych już emocji
Nauczyciel pokazuje ilustracje przedstawiające ludzi wyrażających różne emocje
– radość, duma, obrażenie, smutek, złość, strach, zmęczenie. Zadaniem uczniów
jest rozpoznać i nazwać emocje.
ZAJĘCIA WŁAŚCIWE zegar emocji Bambino
Uczniowie stoją w kręgu. Nauczyciel kręci
wskazówką zegara, a zadaniem ucznia jest zademonstrować wylosowane emocje,
pozostali uczniowie je nazywają: radość, smutek, złość, strach, zmęczenie,
znudzenie i prosi dzieci, aby nazwały każdą z emocji. Zabawa ruchowa –autobus
emocji Uczniowie ustawiają się kolejną za sobą tworząc autobus szkolny. Dzieci
wspólnie z nauczycielem śpiewają piosenkę – The wheels on the bus…. Nauczyciel
mówi dojechaliśmy do klasy… – prezentuje mimiką oraz gestem emocję. Uczniowie
odgadują ją, wyrażają swoją opinie czy lubią taką emocje czy nie. Nauczyciel
pyta w której klasie uczniowie chcą zostać. Niedokończone zdanie
Nauczyciel podaje początek zdania, a uczestnicy kończą je zgodnie z własnymi
odczuciami np.: Najbardziej lubię, gdy… Jestem dumny z siebie… Czasami boję
się… Jestem smutny kiedy… Wstydzę się, gdy… Kiedy jest mi wesoło… Gdy jestem
obrażony na kogoś… Jestem mega zły, kiedy… Denerwuję się, gdy… Podsumowanie:
Mamy prawo odczuwać różne emocje i mówić o tym. Plansza naszych emocji
Uczniowie wypracowują najlepsze sposoby radzenia sobie ze swoimi emocjami w
oparciu o Zegar Emocji. Smutki uczą pakować do pudła na smutki, złość wrzucają
do eliksiru klasowych uczuć, na obrażanie najlepsza jest rozmowa, gdy jestem
dumny z siebie to podskakuję, gdy jestem radosny to się szczerze uśmiecham, gdy
się czegoś boję to wydmuchuję mocno strach na zewnątrz, gdy jestem zmęczony to
siadam na pufie do odpoczywania, a gdy jestem mega zły to używam pufy do
wyładowywania złości.
ZAJĘCIA KOŃCOWE
Podsumowanie zajęć i ocena pracy uczniów.
„Czuję się teraz: ….” – dzieci wybierają spośród symboli uczuć i emocji
ten, który odpowiada ich aktualnemu nastrojowi.
Anna
Szopińska-Lech
Logopeda
SCENARIUSZ ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
Temat:
Różnicowanie głosek sz-s
Cele
ogólne:
-
różnicowanie głosek sz-s
Cele szczegółowe:
- usprawnianie narządów artykulacyjnych oraz wyrabianie
prawidłowego toru oddechowego,
- różnicowanie głosek [s] i [sz]
w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach,
- ćwiczenie analizatora wzrokowego,
- ćwiczenia słuchu fonematycznego,
- wzbogacanie słownictwa.
Metody:
-
oglądowa - pokaz ilustracji, pokaz czynności
-
praktycznego działania - ćwiczenia, gry, zabawy
-
słowna - instrukcje słowne czynności, rozmowa, układanie zdań.
Formy:
-
indywidualna
Środki
dydaktyczne:
-
lustro, gry dydaktyczne moje bambino, kartki papieru,
karta pracy
Przebieg zajęcia
WSTĘP
1.
Powitanie
2.
Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy: języka i warg:
•
przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach,
•
przesuwanie końcem języka po zewnętrznej stronie zębów górnych i dolnych (mycie
zębów),
•
dotykanie czubkiem języka na zmianę dolnych i górnych zębów przy silnie
opuszczonej dolnej szczęce,
•
oblizywanie warg podczas szerszego ich otwierania,
•
wysuwanie warg do przodu (jak przy samogłosce u), a następnie spłaszczyć (jak
przy artykulacji samogłoski i).
3. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne w
pozycji stojącej:
• wdech
z wyciąganiem rąk przed siebie, wydech z opuszczeniem rąk,
• wdech
z podniesieniem rąk w górę, w bok, wydech ze skłonem w przód,
• wdech
- ręce na biodrach, skłon w bok, wydech w pozycji wyprostowanej.
4.
Ćwiczenia percepcyjno - koordynacyjne - (moje bambino
-Drewniana układanka - ćwiczenia lewopółkulowe.
CZĘŚĆ
GŁÓWNA
1. Ćwiczenia słuchowe: ćwiczenia słuchu
fonemowego - słuchowe różnicowanie głosek s - sz..
Nauczyciel
wymawia wyrazy z głoską s i sz. Jeżeli dziecko usłyszy wyraz z głoską sz - klaszcze, jeżeli z głoską s - siedzi cicho: szafa,
sanki, szkoła, sowa, szyba, szelki, szalik, samochód, sklep, sznurek, szpital,
suwak, samolot,
Nauczyciel
recytuje wiersz, jeżeli dziecko usłyszy sz, szeleści
kartkami papieru: Jedna szczypawka drugiej szczypawce opowiadały bajki na
trawce. Obok usiadły dwa małe świerszcze mówiły ładnie, prosiły jeszcze.
2.
Ćwiczenia artykulacyjne - identyfikowanie głosek sz-s:
- powtarzanie zdań z głoską sz i s (rytmizowanie zdań wraz z jednoczesnym klaskaniem):
Sławek kupił sobie szalik. Wszędzie leżą kasztany. Słoik stoi na szafie.
Justyna nosi szerokie spodnie;
- uczeń
nazywa obrazki i segreguje je w zleżności gdzie ukryła się głoska „sz",
a gdzie „s"
( moje bambino
“ Różnicowanie głosek sz-s” ), czyta głoski sz, s w logotomach w nagłosie,
śródgłosie i wygłosie, w wyrazach oraz w zdaniach ( moje bambino- “ Słyszę, widzę, wymawiam “);
- uczeń
samodzielnie układa zdania z wyrazami:
szkoła, lis, mysz, masło.
ZAKOŃCZENIE
1. Podsumowanie i krótkie omówienie
zajęć, sukcesów dziecka, pochwała, zadanie domowe - karta pracy - różnicowanie
głosek s-sz - krzyżówka.
Anna
Szopińska-Lech
Logopeda
SCENARIUSZ
ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
Temat :
Prawidłowa artykulacja głosek szeregu szumiącego i syczącego w wyrazach i
zdaniach - utrwalanie umiejętności czytania oraz prawidłowego wypowiadania się.
Cele
ogólne:
-
usprawnianie artykulatorów celem podwyższenia
wyrazistości mówienia,
-
stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka,
-
utrwalenie głosek szeregu szumiącego i syczącego w nagłosie, wygłosie,
śródgłosie w wyrazach i zdaniach,
-
doskonalenie słuchu fonemowego,
-
kształcenie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej,
Cele terapeutyczne:
- kształcenie różnicowania słuchowego głosek s-sz, z-ż,
- rozwijanie słownictwa,
-
kształtowanie prawidłowego budowania zdań pod względem gramatycznym,
-
usprawnianie pamięci słuchowej i rozumienia tekstu.
Metody:
-
oglądowa - pokaz ilustracji, pokaz czynności
-
praktycznego działania - ćwiczenia, gry, zabawy
-
słowna - instrukcje słowne czynności, rozmowa, układanie zdań.
Formy:
-
indywidualna
Środki
dydaktyczne:
-
lustro, gry edukacyjne z wydawnictwa moje bambino,
ćwiczenia multimedialne mTalent, karta pracy
Przebieg zajęcia
WSTĘP
1.
Powitanie;
2.
Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy:
- unoszenie języka do górnej i
dolnej wargi, dotykanie językiem kącików ust, kląskanie językiem, liczenie
zębów językiem, łopata, łyżeczka z języka;
3.
Ćwiczenia ogólnorozwojowe - ćwiczenia
multimedialne mTalent - “ Leniwa ósemka”.
CZĘŚĆ GŁÓWNA
1.Ćwiczenia
słuchowe -ćwiczenia multimedialne mTalent:
- “
Cicho- głośno” - dziecko porządkuje obrazki i nagrania zgodnie z natężeniem,
- “
Dźwięki”- dopasowywanie dźwięków do instrumentów
2.
Ćwiczenia różnicujące głoski s-sz, z-ż - ćwiczenia multimediane
mTalent
- gra “
Gdzie jest piżama w zygzaki?”,
-
dziecko odsłuchuje nagrań i przenosi obrazek do ramki tylko ten,który
pasuje do nagrań.
3.Ćwiczenia
pamięci słuchowej, rozumienia tekstu i
budowania wypowiedzi w formie zdania - moje
bambino “ Krótkie opowiadania do ćwiczeń rozumienia i
czytania:
-
dziecko czyta opowiadanie pt. W ogrodzie
-
zabawa prawda- fałasz - zestaw zdań do w/w opowiadania
-
historyjka obrazkowa 4 elementowa.
ZAKOŃCZENIE
1.
Ćwiczenia wzrokowo - ruchowe - moje bambin- Drewniana
układanka - Ćwiczenia lewopółkulowe. Podsumowanie i krótkie omówienie zajęć, sukcesów dziecka,
pochwała, zadanie domowe - karta pracy - różnicowanie głosek s-sz, z-ż - luki wyrazowe.