RZĄDOWY PROGRAM „AKTYWNA TABLICA”
Gmina
Żabno pozyskała środki finansowe w ramach Rządowego programu „Aktywna tablica”
na lata 2020-2024. Wysokość dotacji wynosi: 87 500 zł, w tym wkład własny,
który musi zapewnić organ prowadzący w wysokości: 17 500 zł. Nasza szkoła otrzymała dotację w wysokość 36 349,50 zł, w tym wkład własny: 7 400 zł. Dofinansowanie przeznaczone
zostało na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych oraz narzędzi do terapii uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzięki zakupionym pomocom dydaktycznym
oraz narzędziom do terapii zostaną podniesione kompetencje uczniów oraz
nauczycieli poprzez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania
nowych technologii.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU - AKTYWNA
TABLICA
Zakupiony sprzęt został
zainstalowany zgodnie z powyższymi ustaleniami i jest dostępny w szkole. Nauczyciele wzięli udział w
następujących szkoleniach:
1.
Specjalne
Potrzeby Edukacyjne: innowacyjne pomoce i nowe technologie w edukacji
włączającej – uczestniczyło 6 nauczycieli- polonista, matematyk, logopeda,
nauczyciel rewalidacji i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, nauczyciele edukacji
wczesnoszkolnej
2.
Zajęcia terapeutyczne online z
programami z serii mTalent – 5 nauczycieli
3.
Jak skutecznie
prowadzić pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole? Szkolenie Rady
Pedagogicznej – 11 nauczycieli
Od
stycznia 2022 roku działa międzyszkolna sieć współpracy nauczycieli ze szkoła
Podstawową w Sieradzy. Spotkania odbyły się:
·
14 stycznia
2022 r. – spotkanie organizacyjne, ustalenie zasad współpracy, uczestniczyło 6
nauczycieli z naszej szkoły i 4 nauczycieli ze szkoły w Sieradzy, odbyło się
szkolenie "Specjalne Potrzeby Edukacyjne: innowacyjne pomoce i nowe
technologie w edukacji włączającej". Ustalono, że każdy nauczyciel w
ramach posiadanych programów odbędzie przeszkolenie np. z pakietu Logopedia –
logopeda, pakiet obszar polonistyczny – polonista.
·
14 marca 2022 roku – spotkanie i udział w lekcji
otwartej „Pisownia wyrazów z „rz”, „ż”, „ch”, „h”.”
·
19 maja 2022 roku – spotkanie i wymiana
doświadczeń w zakresie stosowania narzędzi TIK w edukacji
Zorganizowano w szkole,
w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli dwie lekcje
otwarte z wykorzystaniem TIK w nauczaniu:
·
Lekcja
otwarta język polski – 14 marca 2022 roku „Pisownia wyrazów z „rz”, „ż”, „ch”, „h” w klasie V w
ramach międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w
nauczaniu prowadzenie Małgorzata Kuruc
·
Lekcja
otwarta – zajęcia rewalidacyjne dla ucznia klasy V – 19 maja – „Ćwiczymy skupienie i koordynację wzrokowo-ruchową”, prowadzenie
Agnieszka Kisielka.
Na spotkaniach w ramach
międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu
następuje wymiana doświadczeń dotyczących prowadzonych zajęć. Ponadto część materiałów udostępniana jest w
wersji elektronicznej na stronie internetowej szkoły w zakładce dobre
praktyki. Jest ona na bieżąco aktualizowana. Ponadto nasi nauczyciele brali
udział w lekcji otwartej w Szkole w Sieradzy.
Wyznaczono szkolnego
e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole,
którym została Małgorzata Kuruc.
W szkole został
powołany jeden zespół samokształceniowy ze względu na niewielką liczbę
nauczycieli pracujących na całym etacie (6 osób).
Od 1 marca 2022 roku
zrealizowano zajęcia specjalistyczne z zastosowaniem specjalnych pomocy
edukacyjnych zakupionych w ramach programu w wymiarze:
·
Zajęcia
rewalidacyjne – 2 h tygodniowo
·
Zajęcia
logopedyczne 4 h tygodniowo,
·
Zajęcia
wyrównawcze język polski 1 h tygodniowo
·
Zajęcia
wyrównawcze matematyka 2 h na miesiąc
·
Zajęcia
kształtujące kompetencje społeczne (emocjonalne) 2 h na miesiąc
·
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
– 2 h tygodniowo
·
Zajęcia z
języka polskiego z dziećmi z zagranicy – 8 h tygodniowo (od kwietnia zajęcia z
dziećmi z Ukrainy)
Zajęcia specjalistyczne
nie są prowadzone w oddziałach, ale w podziale na uczniów ze względu na zdiagnozowane
potrzeby wynikające z orzeczeń, opinii lub ustaleń nauczycieli.
Poza tym w każdym
oddziale w ramach zajęć edukacyjnych co najmniej 3 razy w tygodniu były
wykorzystywane zakupione pomoce, szczególnie na: języku polskim,
matematyce, edukacji wczesnoszkolnej,
godzinach wychowawczych. Część otrzymanych materiałów wykorzystywana jest także
przynajmniej 4 razy w tygodniu na zajęciach na świetlicy w celu doskonalenia
podstawowych umiejętności dzieci, szczególnie tych z młodszych klas.